Keskiviikko, Huhtikuu 25, 2018, 22:24 | Ei kommentteja »

Jokainen tekee virheitä koulutuksessa. Tai jättää kokonaan tekemättä jotain. Tällöin usein, todetaan, että “sitten sen seuraavan koiran kanssa jätän tämän virheen tekemättä”. Varmasti. Sen koiran kanssa tehdäänkin sitten ihan muita virheitä!

 

Kuten sanotaan, vuodet eivät ole veljeksiä. Sama koskee myös koiria. Vaikka rotukin olisi sama, vaikka koirat olisivat sukuakin, on niiden käyttäytyminen varmasti hyvin erilaista keskenään. Olen suurella mielenkiinnolla seurannut oman koirani pentujen kehitystä. Joitain selkeästi vanhemmilta perittyjä piirteitä on jo näissä kohta 8kk:n ikäisissä nähtävillä, kuten esimerkiksi isältä peritty hauska tapa haudata herkkuja ja luita kotona sisällä. Kuitenkin meille kotiin jäänyt pentu hämmentää rauhallisuudellaan: miten kahdesta erittäin vilkkaasta vanhemmasta on syntynyt näin rauhallinen pentu?

 

Jos muistelen taaksepäin koiriani, olen jokaisen kanssa tehnyt erilaisia virheitä. Kaikista näistä olen myös varmasti oppinut. Ensimmäinen koirani, oli varmastikin arjessa se kaikkein helpoin. Se motivoitui todella hyvin melkein kaikesta, ja sitä pystyi nuoresta asti kuljettamaan vapaana kaupunkiolosuihteissakin. Sen kanssa keskityin hauskanpitoon ja halusin, että minulla on koira, joka RRRRAKASTAAAAA touhuta kanssani. Näin tapahtuikin. Valitettavasti en vastapainoksi ymmärtänyt opettaa sille rauhoittumista, joten se oli kohtuullisen tuskallinen seuralainen treeneissä ja kisatilanteissa.

 

Seuraava koira oli perusluonteeltaan rauhallisempi, joten rauhoittuminen sujui siltä hyvin. Sen ongelmat liittyivät lähinnä terveyteen. Tapaturmien ja rakenneongelmien vuoksi se vietti paljon aikaa sairauslomalla, osteopaatilla, fyssarilla ja eläinlääkärillä. Sen vaikeudet herättivät minussa myös kiinnostuksen opiskella koirahierojaksi.

 

Koira kolmonen oli kauan odotettu, harrastuskoiraksi hankittu pentu. Valitettavasti sen luonne oli kaikkea muuta kuin mitä olin ajatellut, joten kilpakentät vaihtuivatkin vastaehdollistamiseen ja siedättämiseen. Jälkiviisaasti olen havainnut asioita, joita olisin voinut tehdä senkin kanssa paremmin ja tehokkaammin jo pentuna. Toisaalta kukapa siinä vaiheessa olisi voinut tietää, miten voimakkaiksi ja laajoiksi sen ongelmat myöhemmin paljastuisivatkaan…

 

Nelosesta odotettiin jälleen hyvää harrastuskoiraa, ja sen roolin se onkin täyttänyt ihan mukavasti. Erittäin vilkkaan ja ympäristöstään kovin kiinnostuneen koiran kanssa olisi kuitenkin kannattanut tehdä enemmän kontaktitreeniä, jotta häiriönsieto olisi saatu kohdilleen jo nuorempana. Yllätyksenä tuli myös koiran kiinnostus riistaan, mitä ei seurakoirana pidetyltä rodulta niin suuresti odottanut. Hämmennyksekseni minulla on nyt koira, jota en käytännössä voi pitää vapaana juurikaan muualla kuin aidatulla alueella, tai treeneissä. Toisaalta monet muut asiat, kuten vaikkapa se rauhoittuminen, sujuvat hyvin.

 

Pentu, numero viisi, onkin sitten ihan kysymysmerkki. Sillä ei ole suuria saappaita täytettäväkseen, vaan se saa kasvaa ihan millaiseksi vaan. Se tuntuu ihanan stressittömältä ajatukselta.

Terveisin,

Liisa


Torstai, Helmikuu 8, 2018, 11:20 | Ei kommentteja »

Luin joulunpyhinä Kaikenkarvainen kansa -kirjan, jonka alaotsikko on “Miten koirista tuli miljoonabisnes”. Kirjassa kerrotaan monelta kantilta siitä, kuinka koiranomistajan lompakolla käyvät nykyään jos jonkinmoiset yrittäjät. Olen itsekin yksi heistä, jotka lähettävät laskuja koiraharrastajille.  Ja olen myös yksi heistä, jotka käyttävät reilusti rahaa koiriensa tarvikkeisiin, harrastuksiin, hyvinvointiin ja lääkintään.

Etenkin viime kuukausina olen kuitenkin ollut valtaisan hämmentynyt siitä, kuinka surkeasti meitä maksavia asiakkaita kohdellaan. Tai oikeastaan pitäisi sanoa, että meitä maksaviksi asiakkaisi haluavia henkilöitä. Tilanne kun ei pääse etenemään koskaan siihen saakka, että asiakkuus alkaisi, kiitos yrittäjän surkeiden asiakaspalvelu- ja yhteydenpitokykyjen.

Ainakin kolme koirakurssia tai harrastuspaikkaa on jäänyt minulta viime aikoina väliin, kun en ole saanut kouluttaja-yrittäjältä vastausta viestiini järkevässä ajassa. Viestini ovat kyllä menneet perille, mutta yrittäjällä on ollut kaikenlaisia muita kiireitä. Joskus vastaamattomuuteen voi olla ollut syynä esimerkiksi matkalla oleminen, mutta tietenkään tällaisesta viiveestä ei ole tiedotettu yrityksen nettisivuilla, facebookissa tai vaikkapa poissaolovastauksena sähköpostissa.

Yritin myös hankkia yhdelle koiralleni mittatilaushaalarin. Ensimmäisestä firmasta sain kattavan vastauksen kyselyyni reilun kahden viikon jälkeen. Toisesta yrityksestä en ole kuullut tähän päivään mennessä, vaikka lähestyin heitä sekä sähköpostilla että myös facebook-viestillä. Kolmas yrittäjä yllätti vastaamalla todella nopeasti, mutta hänellä oli ikävä kyllä useiden kuukausien jono. Ilmankos, jos kaikki haalarintarvitsijat ajautuvat ostamaan häneltä, kun hän on ainoa joka kykenee asiakaspalveluun.

Missä vaiheessa tälle kaikelle tulee loppu? Koska alamme vaatia myös eläinalan toimijoilta muutakin kuin eläinrakkautta? Se, että tekee harrastuksestaan työn, edellyttää aika paljonkin uusien taitojen hankkimista. Yrittäjyysopinnot lienevät ihan hyvä ajatus, jos ei pelkkä maalaisjärki riitä sanomaan, että asiakaspalvelun pitäisi yrityksessä olla samalla tasolla kuin vaikkapa se koulutusosaaminen tai muu erityistaito.

Koira-alan yrittäjänä toivoisin myös hyviä tapoja asiakkaille. Monesti saan pitkiä viestejä ventovierailta ihmisiltä, tai ehkä omilta kurssiasiakkailtani, joita en kuitenkaan ole aikoihin nähnyt. Pyydetään neuvoja ja apua. Kun vastaan heille, ei takaisin kuulu koskaan mitään. Ei edes kiitosta.

Raha liikkuu koirabisneksessä. Pidetään huolta siitä, että rahamme saavat ne tahot, jotka sen ansaitsevat. Luonnollisesti tämä koskee erityisesti tilanteita, joissa koiran hyvinvointi on uhattuna. Rankaisulla, pelottelulla tai vaikkapa vain liian vaikeilla harjoituksilla kiusattavaa koiraa ei tule enää viedä kyseiseen koulutukseen. Tärkeää on myös antaa palautetta yrittäjälle ja kertoa suoraan, miksi hänen toimintansa ei miellytä.

Terveisin

Liisa


© 2017. R+ palvelut Oy. All rights reserved.


Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.

OK, ymmärrän tai Lisätietoja
Evästeiden tiedot
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
OK, ymmärrän